fredag 27 februari 2015

Vad är väl en sommar?

I onsdags träffade jag inte bara en sköterska när det gällde att komma igång med viktminskningen på Förnedringsenheten på Sahlgrenska. Jag fick även tillfälle att träffa en dietist, och hon kommer att kopplas in igen i slutet på svältperioden (ja, det är alltså ren svält jag givit mig in på, låt mig vara helt tydlig med det - inget magiskt trolleri med den här bantningen, bara ren och skär svält-diet).

Hon hade väl inte så mycket att säga just nu, och jag ska heller inte säga att vi fet-klickade (som jag gjorde med gulle-Marianne), tvärtom tyckte jag det var ett jobbigt samtal och började bli irriterad på henne ganska snart. Ååååå aaaaaandra siiiiiiidaaaaaaan..... (gah! Damn u self insight and all years of therapy leading to low ability to kid self anymore) så fattar jag att det mötet var mycket mer utmanande för Fru Infertil, förstås, eftersom det handlade om att sätta mig ner, vuxna accomplished woman, och erkänna för en härligt fit dietist, alla mina äckliga knäppa beteenden som lett till en övervikt i termer av fetma.

Hur stor du än är, blir du vääääldigt liten i den sisten, ska jag tala om, och jag är så grymme stolt över mig själv att jag tog mig igenom samtalet och gave it my all, naket och ärligt. OK, bara liiiite dryg var jag. Framför allt var det när hon sa de förbjudna orden, när jag förklarade att min IVF inte kommer dra igång genast efter de 12 veckorna (som det gör för majoriteten av studiedeltagarna) då jag har en sommar som kom emellan, och jag ska alltså göra 12 veckor pulver, 4 veckor övergång och sen klara mig själv och hålla vikten, alt gå ner ännu mer beroende på hur läget är, troligen måste jag det, över sommaren. Hennes respons på detta var: Jaa.... men du kan ju se det POSITIVT...

Lägg av. Där fick hon a piece of Fru Infertils mind, let me tell ya, då jag förklarade för henne att jag nog allt förstår och inser  den positiva aspekten av att gå ner i vikt, men att för en person som kämpar mot barnlöshet är det som att livet rämnar när  horisonten flyttas fram. Vi står på skakig grund som det är, tystnad från vården och väntan på nästa steg är som att vara full på havet med förbundna ögon, medan ett inbokat möte  är fyrens trygga svepande sken. Vi vet vi inte kommer vara framme, men vi vet att vi inte är helt ensamna, och kanske kanske får vi vila en stund.

- Vad är väl en sommar? säger den som aldrig varit med om barnlöshet.
- Det är bara ett helt liv, svarar en barnlös.

 Ett helt liv, alla drömmar som går att drömma och alla drömmar som går att krossa och tre ägglossningar. That's a movie title for ya, släng dig i väggen Fyra bröllop och en begravning.








2 kommentarer:

  1. Nej dietester ger jag inte mycket för alls. Det hela handlar ju om enkel matematik, jag är bara så dålig på att räkna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med! Jag fattar att det är ett alldeles eget yrke o allt det där men.... Eh... hehe..

      Radera