söndag 29 oktober 2017

Hur gick det sedan? Om Fru Infertils förlossning, amning och sömnbrist

//PASSUS:  NY LÄSARE?! Som dessutom är eller ska göra IVF? Kolla in Fru Infertils Ivf-skola! Som den veteran jag är har jag beskrivit allt steg för steg! Finns självklart många fler inlägg om allt möjligt barnlöshets/IVF-relaterat i den här bloggen. Nu när julen och nyår nalkas kanske mina inlägg om detta kan passa? Scrolla gärna tillbaka här till höger, sök och du skall finna, jag har allt; kändisar som gjort IVF, ordlista, hur man ska hantera när vänner blir gravida, etc etc etc!// 

Få bloggar slutar så abrupt som barnlöshetsbloggar har en klok kvinna en gång sagt till mig, och jag lägger i hennes mun att det också handlar om att de som äntligen slipper barnlöshetsträsket gärna ganska snart distanserar sig från det. De slutar att blogga, slutar att kommentera andra barnlöshetsbloggar, och kastar sig huvudstupa in i föräldraskapet med allt vad det innebär. Med all rätt. Att äntligen få vara en av alla andra. Få vara med. Att livet får fortgå. Det gör ont att ens skriva dessa ord, för det är just precis så det är. Mitt liv stod på paus, och nu har det satt igång igen. Med graviditeten som en slags väldigt skum och annorlunda och helt magisk mellanperiod, som idag känns som en dröm jag drömde en gång. Men så livet, som jag får lov att leva igen, med min man och min son och med allt framför oss.

"Jag längtar så efter..." säger vi och fyller i. När han ska sträcka ut armarna åt oss för att bli upplyft. När han kan prata. När han vill leka. Och samtidigt att vara i detta nu, och att njuta av det, ja herregud, hur GÖR man det, till fullo? Det stressar mig ibland.

Jag vill i alla fall återvända hit till bloggen och skriva några ord till. Jag vill inte bara leave you all hanging, om det är några kvar här, som fortfarande undrar hur det gick för mig. Och dessutom vet vi ju alla hur oerhört förtjust Fru Infertil är i sina egna ord :) Jag har inte lämnat barnlöshetsvärlden. Jag är kvar på instagram, och jag filar på mitt bokmanus, och jag har vänner irl som ivf:ar, och jag VILL inte glömma. Upplevelsen har för mig varit så livsomvälvande, så karaktärsomdanande, så den måste få leva kvar i någon form. Den är så stor del av mig, min man och vår son. Men nu är han här.

Så hur kom han hit? =) Hehe, jag hade tänkt skriva en förlossningsberättelse... Den blev FEM A4-SIDOR LÅNG! Alltså det går ju inte. Men jag får köra en shortis här på nåt vis tänkte jag. En slags summering, och så kan ju ni som undrar mer, om ni gör det, fråga, så utvecklar jag. OK?

  • Förlossningen tog ca 14-16 h, sen värkarbetet etablerades, och ett dygn ganska exakt från första värken till bebis kom.
  •  Förlossningen startade spontant med värkar var tredje minut på bf+10 (AJ KNOW! I went crazy!!!) men vattnet gick inte. Barnmorskan tog vattnet cirka 23 på kvällen (5 h innan födsel) 
  • Jag använde lustgas och epidural. Epiduralen fick fyllas på då den slutade verka i slutet på min aktiva fas som åxå var en tuff fas. Han tog tid på sig tränga ned i bäckenet - jag fick arbeta mig fram till utdrivningsfas i flera timmar från fullt vidgad. 
  • Jag upplevde ingen värkvila sista timmarna pga extremt ont i ryggen även mellan värkarna.
  •  Jag var mycket rörlig tyckte barnmorskorna, varierade positioner, stod på knä flera ggr, orkade själv dra upp mina ben mm i krystarbete. Jag tackar gravidyogan för detta. 
  • Varken jag eller min son var i någon fara någon gång. 
  • Det var inget kräk, bajs eller kiss. Ej heller tång, klipp, klocka eller snitt. Jag skadades inte. Endast fåtal ytliga stygn i yttre slemhinnor. Hela moderkakan kom ut utan problem och jag "återställdes" helt utan komplikationer. 
  •  Barnmorskan kallade min förlossning "en riktig drömförlossning". Jag hade en uska hos mig hela tiden. Vi bondande enormt. När hon gick hem kl 22 grät hon, hon kom rusande 10 nästa morgon när skiftet började. Jag minns hennes ögon, fasta blick, masserande händer. Blott 22 år.
  • Mannen riggade upp en ljusslinga i rummet o stämningen var lugn, kärleksfull o mysig. Jag pratade m all personal mkt, berömde, bekräftade. Vi har varit tillbaka med tackkort och choklad.
  •  Allt i mitt förlossningsbrev efterlevdes!
  • Min krystfas pågick i en timme.  Eftersom jag då redan haft värkar minst var tredje minut i snart ett dygn var orken typ slut. Jag minns "ring of fire" och jag minns de två sista värkarna som min son kom ut på. Jag minns mina första ord till honom. Jag minns hur jag kastade mig framåt, tryckte neråt framåt, höll andan, höll andan, höll andan, höll andan och aldrig ville andas igen. Så kändes krystvärken för mig, som att det var SKÖNT att hålla andan. Skönt och fasansfullt smärtsamt.
  • För ja, med allt detta UNDERBARA minns jag ändå smärtan som obeskrivlig. Jag vill inte skrämmas, och jag fattar jag är bortskämd med tanke på hur sjukt bra allt gick, men att inte få värkvila i princip alls på slutet var hemskt. Och ja det gjorde ont på sätt som inte går att beskriva riktigt, och kanske är det inte meningsfullt att så göra heller. En förlossning är en smärtsam grej för de allra flesta. Smärtsam, görbar, underbar.
  • Jag är omåttligt stolt över mig, så tacksam för mannen och personalen, o så sjukt glad jag fått uppleva att bära och föda fram ett barn. Blessed beyond words.  
Typ så nånting!

Så hur har det gått sen dess nu när det är cirka tre månader sen han föddes, och jag har varit mamma lika länge? Alltså. Ett par saker vill jag säga helt kort liksom. (OK ni känner mig, blir nog inte så kort ;))

Den första tiden var ju helt klart kaotisk. Hade jag fått göra om det igen hade jag gjort en del annorlunda. Alla härjar om att man ska ta det så jävla piano INNAN förlossning. Ptja, kan man väl. Jag dog tråkdöden som dessutom gick över tiden så mycket. Men snarare säger jag ta det lugnt EFTER förlossning. I mean it. Vi hade kalendern full och massa besök och en del folk som inte hade en aning om hur hantera en nyförlöst kvinna och problemet var att det hade ju inte jag heller, så jag tog en del emotionell stryk där inledningsvis som var helt omenat från vederbörande och helt onödigt för egen del. I efterhand hade jag markerat gränser tydligare. Av typen eh nej håll inte på o KRAMA  och KLÄM PÅ en nyförlöst kvinna utan att be om lov. Låter självklart men....

Så var ju detta med amning om en har lust/möjlighet att börja med det, också SJUKT SVÅRT i början men SJUKT LÄTT nu när allt funkar och med det jag vet nu hade ju första veckan kunnat bli så mycket enklare men hur veta det på förhand? Men med det jag vet nu, och detta hänger ihop med punkten ovan: Ta det chill, sitt i soffan, ät choklad, smörj bopparna och amma på. Typ så är mitt råd. 

Och nu till ett känsligt ämne indeed, som har varit ett RÖTT JÄVLA SKYNKE för mig i alla år. Sömnen. Alla dessa kommentarer som vi ju hatar som barnlösa, om att vi ska PASSA PÅ att sova, njuuuut av sovmornarna etc och det har man ju bara avskytt att höra eftersom man skulle byta in den där goa nattsömnen vilken dag i veckan som helst stående på ett ben sjungades Fader Abraham om man bara fick, mot en bebis. Så är man ju rätt sleep deprived som det är som ofrivilligt barnlös, efter några års behandlingar och depression och ångest sover man inte så bra längre. Man. Jag menar JAG. Men en och annan av er kanske känner igen er. Hursomhelst, nu har jag testat på det där med att inte kunna sova i tre månader. Jag vet att det är en liten lusfjärt tidsmässigt i mitt föräldraskap, så kanske är detta too soon att uttala mig, men jag gör det ändå. Här från andra sidan vill jag poängtera att den sömnlöshet jag upplevt nu är INGENTING mot hur utmattande det var att vara ofrivilligt barnlös. Nada. Sinch. Zilch.  Det går inte att jämföra, och bör egentligen inte jämföras. Jag förstår inte varför en del småbarnsföräldrar envisas med att göra just detta, tala om sömnen hela tiden. Jag tänker det är lite som att vara hästmänniska. Som jag iofs aldrig varit så jag vet inte riktigt vad jag uttalar mig om men min bild av hur det är att ha hästar är att man måste gå upp satans tidigt, även mitt i vintern, och gå ut i ett kallt jävla stall, eller vänta, nej helst CYKLAR man till ett kallt jävla stall som ligger mitt i obygden, det gör man tidig kall vintermorgon i mörkret, när duggregn gör snön blöt och näshåret fryser till is, typ så är vädret, och så in i stallet och mocka skiten ur stallet och sen ska man väl rykta hästarna eller vad man gör och så ska det bilas in hö och spridas ut. Och allt detta gör man, för man får allt det där underbara OCKSÅ. Man får rida på sin häst, närheten till sin häst, ömt stryka dess mule, right? Och hur ofta hör vi hästfolket klaga och gnälla på sina tidiga mornar? Eller det kanske de gör haha, vad vet jag, men de hästtjejer jag känner (för ja, det är oftast tjejer, asgrymma coola kickassbrudar som gör detta tunga svåra hästjobb (pun intended)) har iaf aldrig "klagat" eller ens tagit upp de här tunga bitarna. För det hör till. 

Och just så känner jag inför de tunga bitarna i föräldraskapet. Smärtan i ryggen, i vänster sida av nacken av för mycket snett bärande, att vara uppe mitt i natten, en ständig malande huvudvärk av för lite sömn, att oroa mig för hur han mår, att ha hans skrik i örat timmevis - ja det är klart jag upplever detta. MEN DET HÖR JU TILL! Och som jag suttit på den där pilatesbollen mitt i natten, gungat och vaggat och hört honom gråta och själv brustit ut i storgråt, av lycka. Jag får sitta här och gunga min gråtande son.  Jag är så tacksam. Det är så oändligt vackert. 

(Sen vill jag poängtera att det finns olika grader av sömnlöshet, de som har bebisar har olika bebisar, och vi är olika som människor och hanterar sömnbrist på olika sätt, och vi har olika möjlighet till avlastning etc, så ta nu inte ovan som en regel för alla människor eller att just din eventuella sömnbrist är fel och ful eller borde kännas "lättare" än vad den gör. Jag ville bara ta upp den här punkten för jag tycker att den i barnlöshetskretsar är återkommande, just hur det känns att alltid få höra om småbarnsföräldrars sömnbrist, och detta ÄR en barnlöshetsblogg, skriven av en fd barnlös mamma, så jag skriver fortfarande ur det perspektivet. Brasklapp slut.)  


En sista sak. Under alla mina år som ivf:are har jag hört en del ivf:are på andra sidan säga "kämpa på, det är värt det när barnet väl kommer". Den kommentaren har alltid fyllt mig med en viss tveksamhet. Det är nåt som har skavt. Som om min kamp bara blir värd det OM den lyckas? Jag menar, nu fick jag ju min son till slut, och det är ju då såklart att det är VÄRT DET. Herregud, vad är alternativet? "Det var inte värt det?!"

Men så tänker jag, om det inte gått vägen. Om vi inte fått vår son. Att vi kämpat "förgäves". Hade jag då sagt i efterhand "det var inte värt det"? Det har jag svårt att se. Det är värt det, oavsett hur det går, för det måste göras. Och varför måste det göras? För att hjärtat längtar och skriker. Men det är klart, nu spekulerar jag, i ett område jag inte har tolkningsföreträde i. Jag vet inte hur det känns att få ge upp drömmen om att bära och föda ett barn. Jag fick uppleva den till slut. Och det var just så underbart och fantastiskt som jag drömt. Ja herregud, almost provoking right, detta fairytale ending i denna blogg? Den ultimata lyckan. Men det är faktiskt så det är, och det känns viktigt att också uttrycka det. Att hedra det. Att stå rakt upp och ner och säga just det, att jag njuter så vansinnigt av att vara mamma. Kärleken spränger i mitt bröst och det är som att jag läker ihop. Det som gjorde så ont förr, gör inte ont nu. Bitterheten som släppt. Att se klart. Men med ett litet öga i backspegeln, då och då, för att veta varifrån jag kom. Varifrån han kom.


(Ps: Shout out till dig Carolin.  Fika nån dag? :) (Carolin = mamma i mammagruppen som visade sig, av tusen olika slumper och sannolikhetsgrader, är en läsare av denna blogg, och satte skillat ihop en cyklande kvinna i vecka 41 med kvinnan bakom denna blogg!)

31 kommentarer:

  1. Så fint att höra från dig! Jag är ju en av dem som har längtat efter "vad hände sen"-inlägget haha.

    Skriver för egen del alla dagar under på ovanstående vad gäller trötthet som nybliven förälder vs trötthet (läs utmattning, ångest, oro, sorg, sömnlöshet) som ofrivilligt barnlös.

    Stort lycka till med boken (och föräldraskapet såklart, men thats a given)

    //Cavval


    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så gullig du är :-) Tack för kommentaren, läsningen och grattis till bebis :-)

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Jag blir fruktansvärt arg när folk tjatar om att det är "så värt" när man väl fått sitt barn. Ehhhh?? Det klart som FAN det kommer kännas värt, men nu? När tredje ivf inte lyckats? När man inte vet om man varken har råd eller ork att fortsätta? Hatar den kommentaren, HATAR!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår hur du menar, jag tyckte också den var jobbig att höra även om jag förstår andemeningen med att den sägs så är det ju som du säger. Det är alltid värt det när man går i mål, o det är ju för att det är värt det sen, som man kämpar på nu.

      Radera
  3. Jag är så glad för er skull!

    SvaraRadera
  4. Jag håller inte med faktiskt. När man gått igenom det helsike det är med infertlitetsbiten, all vånda terror plåga etc, då kan man faktiskt- om man nu vill det- få unna sig att släppa det där med att alltid vara TACKSAM. Och bara få vara en mänsklig förälder. Jag tycker det är väl mycket att man förutom att jobba ihjäl sig fysiskt och mentalt för att lyckas få sin knodd sedan ska behöva känna att allt måste upplevas som en dans på rosor. Du har vad jag förstår socialt kontaktnät och en närvarande pappa som delar lasset. För oss som drar exakt HELA lasset självas genom kräksjuka, akutbesök med bebis som slutar andas, ändlösa nätter av att vakta bebis andning efter det, inte kunnat ta en dusch i lugn och ro på ett halvår osv, kan det nog, åtminstone för mig, villigt erkännas att det är tufft ibland. Jag är extremt oändligt tacksam över min son, men jag erkänner villigt att det är skitjobbigt vissa gånger. Det blir inte mindre jobbigt för att han kom till i ett provrör och inte the old fashion ligga-style. Men så är jag väl en bitter jävel, för jag har klagat vissa vintrar när bilen kört fast i snön när man ska hem från stallet eller vattenledningarna frusit så man måste hacka is ur hinkar för att kusen ska kunna dricka. Det händer, det är livet, men man måste inte tindra varje minut. Det kan vara helt ok ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att jag känner mer igen mig i denna kommentar än i inlägget. Kanske beror det på att min förlossning och efterförlopp blev oerhört komplikationsfyllt. Min bebis gick inte att lägga ned för ett toalettbesök och kunde inte sova någon annanstans än i min famn de första 6 månaderna. Förhållandet tog stryk (mest pga traumatisering från förlossningen), vilket jag var helt oförberedd på. Men det tuffaste är ju just att erkänna för sig själv att det här att få barn blev väldigt tufft. När jag hade kunnat halshugga alla som sa något negativt om att ha barn då jag var ofrivilligt barnlös. Nu är jag mycket mer ödmjuk och förstår hur många föräldrar kämpar. Samtidigt som man alltid bär med sig kampen att faktiskt få till det här mirakel-barnet. Och man får dåligt samvete för att man inte uppskattar sin fantastiska bebis även på natten när han vägrar sova och man själv håller på att gå under av sömnbrist. Att man sörjer över de permanenta skadorna man fick av att föda världens finaste barn. Det blir rörigt i huvudet.

      Men tack FruInfertil för din blogg, jag är så glad för din skull att allt rullar på bra för dig och familjen! <3

      Radera
  5. Så härligt att höra från dig, kikar in här titt som tätt då denna blogg var min stora tröst under ivf. Igenkänningsfaktorn är enorm! Nu hoppas jag att det håller hela vägen för mig också, är i vecka 27 nu.

    SvaraRadera
  6. Jag heter lilian N. Detta är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.saguru har givit mig genom att hjälpa mig att få min ex make tillbaka med sin magiska och kärleksspell. jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter skilsmässa men när jag kom över Dr.semu-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex tillbaka och hjälpa till att fixa relation.och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning berättade han för mig att han hjälper mig med mitt fall och här firar jag nu för att min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara hos mig och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på internet eftersom Dr.saguru verkligen är en riktig stavning. BEHÖVER DU HJÄLP KONTAKT LÄKARE SAGURU NU VIA E-POST: drsagurusolutions@gmail.com eller +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig glad i din relation.och hans också perfekt i
    1 LOVE SPELL
    2 VIN EX BACK
    3 FRUKTER AV WOMBEN
    4 PROMOTION SPELL
    5 SKYDDSPEL
    6 BUSINESS SPELL
    7 bra jobbspel
    8 LOTTERY SPELL och COURT CASE SPELL.

    SvaraRadera
  7. Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han har lämnat mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: drogunduspellcaster@gmail.com
    1. Ta med din pojkvän tillbaka
    2. Ta med din man tillbaka
    3. Ta med din fru tillbaka
    4. Ta med din flickvän tillbaka
    5. Vinn lotteri
    6. Främjande på kontor
    7. hjälpa dig att bli gravid om du letar efter livmoderns frukt
    8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
    9. äktenskapsengagemang och så många fler.

    SvaraRadera
  8. Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

    Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på +7 (926) 512-8701.

    SvaraRadera

  9. Hej jag heter Lucia Mancini Jag vill dela med mig av min fantastiska upplevelse med den största stavningskretsen Dr Ilekhojie min man fuskade på mig och när jag fick reda på att vi hade en kamp som ledde till att han fyllde på skilsmässa grät jag och blev sjuk när jag var söker om kärlekscitationstecken på nätet såg jag att folk pratade om honom och hans stora arbete vars fall liknade mina som de lämnade sin kontaktinformation, kontaktade jag honom och han berättade att jag inte skulle oroa mig för att efter 24 timmar kommer han att avbryta skilsmässan och vara tillbaka till mig efter jag gjorde allt han bad mig göra till min största överraskning nästa dag kväll var det min man som han knäböjde och bad mig att acceptera honom tillbaka, tack än en gång Dr Ilekhojie du är verkligen en välsignelse för mig, han kan också hjälpa dig Tack ! Ilekhojies kontakta gethelp05@gmail.com eller ring +2348147400259

    SvaraRadera
  10. Robert Jennifer2 juni 2019 kl. 16:32

    HUR JAG FÅR MIN EX HUSBANDSBACK MED HJÄLP AV DR Ilekhojie ....... Mitt namn är Robert Jennifer, från Kanada, jag vill snabbt berätta för världen att det finns en riktig och effektiv online stavningskastare som är kraftfull och äkta, hans namn är Dr Ilekhojie, han hjälpte mig att nyligen återskapa mitt förhållande till min man som lämnade mig. När jag kontaktade Dr Ilekhojie kastade han en kärleksspell för mig och min man som sa att han inte har något att göra med mig, ringde mig och började be mig om att komma tillbaka. Han är tillbaka nu med så mycket kärlek och omsorg. Idag är jag glad att låta er alla veta att den här stavningskastern har befogenheter att återställa brutna förhållanden och ta tillbaka dem. för jag är nu väldigt glad med min man. För alla som läser den här artikeln och behöver sin hjälp, kan Dr Ilekhojie också erbjuda någon form av hjälp som att lösa skilsmässa fall, domstolsfall, dödsstavning, andligt skydd. Tack! Ilekhojies kontakta gethelp05@gmail.com eller ring +2348147400259

    SvaraRadera
  11. Min berättelse är förmodligen typisk, men jag hittade en lösning för att lösa min relationskris. Min man föll i en affär med en annan kvinna på jobbet och lämnade mig.
    Jag fick äktenskapet Spell casting-programmet av en andlig far Dr.Oduduwa var mycket hjälpsam som min äktenskap healer
    Han kunde föra tillbaka min ex man hem till mig, det var en överraskning för mig, jag vill gärna förklara hur det hela händer,
    Min make var väldigt kärleksfull och omtänksam till en början, men han ändrade för några månader sedan han fick ett nytt jobb i Stockholm stad och han flyttade till att bo där han träffade en ny dam, de blev kär och började fuska på mig varje gång han flyttade in att bo med henne i ringde mig på telefon för att be om ursäkt precis omedelbart efter den dag kärleksförtrollen lanserades, mitt ex kom tillbaka hem för att be om ursäkt och be om min förlåtelse, idag är vi lyckligare än någonsin tidigare, saker blir mer bättre, intressant och söt. Jag kunde inte ha gjort det utan hjälp av denna Baba. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan, så sa han att vi var klara. Efter lunch av Love spell, ringde min man mig på mobiltelefon och han återvänder hemma en dag efter. Jag är tacksam, jag rekommenderar honom för alla som har problem med äktenskap eller förhållanden för att lösa idag snabbt konsultera denna spirituella stavhjul för att återvända ex kärlek, snälla finns det ingen anledning att tveka eller tvivla bara meddela honom på e-post: (dr.oduduwaspellcaster@gmail com)
    Idag är alla mina bekymmer över. detta är en positiv avsikt jag måste dela här här, eftersom jag tror så mycket att Dr.Oduduwa kärlek stavkanal kommer att hjälpa någon här att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden.

    SvaraRadera
  12. Hej, jag heter "Anne Persson" Jag är från Eslöv, Sverige. Jag var gift i 12 år med Petter. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång på grund av min oförmåga att fostra honom ett barn. Min man började plötsligt sova ute och ge olika ursäkter varför han inte kan komma hem. Han började ha affärer med andra kvinnor utanför och tänkte inte på hur jag kommer att känna.

    Hela min värld blev krossad och det verkar för mig att jag förlorade den enda person som jag någonsin verkligen älskat. Oscar var min bästa vän, min själsfrände, min superhjälte och min hjärtslag men han ser inte längre något bra i mig. Det blev värre vid en tidpunkt som han ansökte om skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra tanken och stanna hos mig men all ansträngning var meningslös. Jag bad och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig för den här underbara, stora stava caster som så småningom hjälpte mig ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bestämde mig bara för att motvilligt försöka att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom två dagar ringde Petter till mig och var ledsen för alla de känslomässiga trauma som han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vad ett underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj. De goda nyheterna är Petter och jag är nu tillbaka tillsammans och lever lyckligt och vi har välsignats med två härliga pojkar efter 12 års barnlöshet. Han hjälpte mig också att lösa mitt artritproblem som jag har jobbat med i flera år

    Jag har introducerat honom för många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt att någon där ute behöver hans hjälp. För akut hjälp av alla slag, kontakta Baba Egbe nu via hans e-post: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på 2347013499818

    SvaraRadera
  13. God dag alla, det här är mitt vittnesbörd om Dr. Fasoyas bra arbete som hjälper mig, jag är Alberto Grace från Spanien. make som lämnade mig ut de senaste 3 åren, så småningom med den här mannen på en bloggsida som bokförts av en eller är klient för hjälp, min man gav ut alla tecken på att han hade en affär men jag valde att leva i förnekelse och ignorera dem. Han behandlade mig dåligt och slutade visa mig den kärlek och tillgivenhet som fick mig kär i honom i första hand

    Jag förklarade allt för honom och han berättade för mig om ett stavaggregat som han hade hört talas om och han gav mig en e-postadress för att skriva till stavavläggaren för att berätta för honom om mina problem på bara två dagar var min man tillbaka till mig, jag bara för att säga tack uppriktiga och sanningsamma stavmästare, sir allt du berättade för mig har skett och tack herr, snälla, jag vill berätta för alla som letar efter någon lösning på deras problem, jag råder dig att vänligen kontakta detta stava caster, han är verklig, han är mäktig och oavsett vad stava caster berättar är vad som kommer att hända, eftersom allt det stavmästaren berättade för mig kom till. Du kan vänligen kontakta honom på:

    E-postadress är (fayosasolusionhome@gmail.com) eller direkt på

    Whatsapp +2348151918774

    SvaraRadera
  14. Efter 5 års äktenskap med min man med 2 barn, började min man agera konstigt och gå ut med andra damer och visade mig en kär kärlek, flera gånger hotar han att skiljas från mig om jag vågar låta mig fråga om hennes affär med andra familjer , Jag var helt förödad och förvirrad tills en gammal vän till mig berättade för mig om en internet-caster som heter DR.Alashira som hjälper människor med problemförhållanden och äktenskap med kärleksformuleringarnas krafter, jag tvivlade till en början på om det finns något sådant, men jag beslutade att prata , när jag kontaktade honom, hjälpte han mig att starta ett ut ur kärlek och inom 48 timmar kom min man tillbaka till mig och började be om ursäkt, nu har han slutat gå ut med andra kvinnor och hans med mig för gott och på riktigt.Kontakt denna kärlek caster för att lösa ditt förhållande eller äktenskapsproblem idag via: dr.alashirao1@gmail.com eller direkt WhatsApp: +2348034395438

    SvaraRadera
  15. HUR MY EX-WIFE ÄR TILLBAKA MED HJÄLP AV DR ALASHIRA Hej alla, jag heter Robert Jason, efter 15 års äktenskap bodde min fru och jag lyckligt tillsammans, vi älskade varandra så mycket och Ilovedmy familj, det var min prioritet , fram till morgonen när min fru och jag hade ett litet argument att alla par vet väl eftersom det inte finns några perfekta par i världen efter argumentet att jag gick på jobbet när jag kom hem kunde jag inte hitta min fru och barn. henne och barnens och vänster.Jag försökte ringa henne men jag kunde inte nå henne. Jag gick till hennes väns hus men de kunde inte säga mig var de skulle hitta henne. Jag var strukturerad. Jag vet inte vad jag skulle göra. Jag började dricka alkohol varje dag och på kvällen slutade jag gå på jobbet.Det var en svår sak för mig eftersom hon och mina barn betydde för mig att det var som om en del av min kropp hade blivit smäll. Jag kunde inte fungera bra, en dag jag tittade på Internet när jag såg vittnesbörden från någon som vittnade för en man c sa läkaren Alashira och hur han tog tillbaka sin fru på tre dagar, jag har inte tänkt på det två gånger. Jag skickade honom ett meddelande och berättade för honom allt som hade hänt mellan mig och min fru och han sa att han tyckte att mitt problem var mycket easytosolve, berättade healso mig totrusthim att min fru skulle komma tillbaka och jag sa till honom att jag litade på honom och han bad om information som jag gav honom. Tre dagar senare återvände min fru hem med barnen. Jag var så förvånad över att se att det liksom drömde för mig, hon började gråta och be om ursäkt, jag sa till henne att det är okej, jag förlåter henne att jag är glad över att hon är tillbaka, vi bor nu lyckligt tillsammans. För att lösa fallet, kontakta denna mäktiga man som heter Dr ALASHIRA, contacthim via e-post; (dr.alashirao1@gmail.com) eller så kan du också använda det på whatsap +2348034395438

    SvaraRadera
  16. Tack vare Gud Dr. Alashir, jag måste tacka läkningen för att jag har plågen av magsår på mig själv. I cirka fem år har jag drabbats av ett mycket svårt magsår. Jag gick till sjukhuset för behandling, allt detta. .. för bara några månader sedan såg jag ett vittnesbörd om en kvinna med diabetes, hur Dr. alashira hjälper henne..och jag kontaktar Dr. Alashira efter att han förklarade saker, Dralashirainstructed något vad ... från mig skicka några flytande örter till en liten flaska jag drack med tro .Efter jag drack det slutade smärtan i magsåret och jag var helt fri. Gud Dr. Alashira återvände min hälsa, jag är fri och jag spenderar inte längre pengar på mediciner. Snälla bror och syster. Du kan också kontakta honom för hjälp..dr.alashirao1 @ gmail.comor + 2348034395438 ..

    SvaraRadera
  17. Jag är Laura Dalek från (ALABAMA), När jag så småningom hittade vittnesmål om den här stavspelaren Dr Ilekhojie, hur han hjälpte många människor att få sina älskare och trasiga hem tillbaka, kontaktade jag honom också för att jag var absolut desperat efter att få min älskare tillbaka. Livet utan min älskare var en riktig röra för mig och mina barn. Jag ville ha en dramatisk förändring och jag trodde att kärleksstava kunde vara lösningen. Efter att ha diskuterat resolutionen med Dr Ilekhojie gav han mig hopp om att han kommer att återställa min relation. Jag kände mig säker på att han faktiskt skulle få min älskare att återvända hem och det gjorde han! Det är fantastiskt vad den här stora stavmästaren har gjort för mig, hans hjälp är ovärderlig! Jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan Dr Ilekhojie. Han gör sitt jobb så bra att han är organiserad och mycket funktionell. så glad att min älskare återvänder hem. Om du behöver hjälp, kontakta honom just nu genom dessa detaljer nedan: E-post: gethelp05@gmail.com WhatsApp +2348147400259

    SvaraRadera
  18. Hej alla jag är glad att sprida mitt vittnesbörd om en stark stavspelare som heter Dr Ilekhojie. Jag är Caroline och jag bor i USA, min man och jag hade lite slagsmål på grund av att han ville skilja mig, jag var så rädd för att förlora honom eftersom jag älskar honom väldigt mycket så jag söker på nätet efter hjälp och jag såg mycket människors vittnesmål om hur Dr Ilekhojie hjälper dem och kom med positiva resultat som skilsmässor, cancer, lotterier, fertilitet och andra. Så jag mailade honom och berättade för honom mitt problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det som han instruerade, 28 timmar sa han till mig att han är klar med trollformeln och min man kommer inte längre att skilja mig och när min man kom tillbaka från arbete han sa till mig att han inte kommer att skilja mig mer han sa att han inte visste vad som kom över honom att han är ledsen att jag var så glad och jag tackar Dr Ilekhojie för hans hjälp Om du behöver Dr Ilekhojie hjälp maila honom på gethelp05@gmail.com eller WhatsApp eller ring honom nu: +2348147400259

    SvaraRadera
  19. Hej alla jag är glad att sprida mitt vittnesbörd om en stark stavspelare som heter Dr Ilekhojie. Jag är Caroline och jag bor i USA, min man och jag hade lite slagsmål på grund av att han ville skilja mig, jag var så rädd för att förlora honom eftersom jag älskar honom väldigt mycket så jag söker på nätet efter hjälp och jag såg mycket människors vittnesmål om hur Dr Ilekhojie hjälper dem och kom med positiva resultat som skilsmässor, cancer, lotterier, fertilitet och andra. Så jag mailade honom och berättade för honom mitt problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det som han instruerade, 28 timmar sa han till mig att han är klar med trollformeln och min man kommer inte längre att skilja mig och när min man kom tillbaka från arbete han sa till mig att han inte kommer att skilja mig mer han sa att han inte visste vad som kom över honom att han är ledsen att jag var så glad och jag tackar Dr Ilekhojie för hans hjälp Om du behöver Dr Ilekhojie hjälp maila honom på gethelp05@gmail.com eller WhatsApp eller ring honom nu: +2348147400259

    SvaraRadera
  20. Jag vill tacka mannen som står bakom mina leenden idag genom att återförena mig och min man efter att han skilde sig från mig, Dr Ilekhojie, som är en mycket kraftfull stavagare och han förde min man tillbaka till mig och fick honom att tigga mig till förlåt honom för allt han gjorde mot mig, jag saknade honom verkligen så mycket och älskade alltid honom. Jag är glad över att ha honom tillbaka i mitt liv och alla mina uppskattningar går till Dr Ilekhojie för att ha hjälpt mig och återfört min man till mitt liv med sina stora krafter. Mina vänner där ute som går igenom äktenskapsproblem och skilsmässor kan jag försäkra dig om att du kan få din älskare tillbaka till ditt liv med hjälp av Dr Ilekhojie. Du kan nå honom på: (gethelp05@gmail.com) eller så kan du ringa och WhatsApp honom på +2348147400259. Jag kommer att fortsätta att publicera hans namn på internet på grund av det bra arbete han gjorde för mig ...

    SvaraRadera
  21. Det här är så sant. Jag har upplevt det själv och Dr Ilekhojie har hjälpt mig med allvarliga problem i mitt liv. Dr Ilekhojie fixade min relation på mindre än 24 timmar. han är fantastisk och vet verkligen vad han gör. Jag rekommenderade honom till alla. Det här stavhjulet är väldigt bra. Professionell, korrekt, uppriktig och mycket erfaren. Tack för ditt arbete! Jag tackar min vän för att jag fick veta om din webbplats. Jag måste prata med dig om mina problem. Jag förväntade mig inga omedelbara resultat och var beredd att vänta ett par månader. Till min förvåning och förvåning började jag se resultat efter några dagar av gjutningen. Du är riktigt bra. Denna webbplats rekommenderas starkt. Detta är den verkliga saken. Prova det så blir du inte besviken! "Behöver du hjälp?

    WhatsApp Dr Ilekhojie på +2348147400259 eller
    E-post info@gethelps.online och gethelp05@gmail.com
    Webbplats: https://gethelps.online

    SvaraRadera
  22. Hej, jag är Maria Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Eric i flera år, han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom frågade jag honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavkruka som kunde hjälpa mig att stava för att få honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavade, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade trollspelaren Dr.Gboko och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att gå bra innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt häromdagen, det var runt 16.00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom vilket var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {ikhaleasolutiontemple@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) love spell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Äktenskapspinnar
    5) Bindstavar
    6) Uppdelningar
    7) Förvisa en ex-älskare.
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) Vill du glädja din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta denna fantastiska man om du har problem med en permanent lösning
    av {ikhaleasolutiontemple@gmail.com} Eller WhatsAPP honom, (+2348167472976)

    SvaraRadera
  23. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera
  24. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  25. HERREGUD!! Detta är verkligen ett chockerande och ett äkta vittnesbörd..Jag besökte ett forum här på internet den 20 AUGUSTI 2020, och jag såg ett underbart vittnesbörd om den här kraftfulla och stora trollformeln som heter Priest Mompha på forumet..Jag trodde aldrig det, för jag har aldrig hört eller lärt mig någonting om magi förut .. Inte en själ skulle ha kunnat påverka mig om magiska trollformler, inte förrän Priest Mompha gjorde det för mig och återställde mitt äktenskap på 8 år tillbaka till mig och tog med min make tillbaka till mig under samma 48 timmar precis som jag läste på internet..Jag blev verkligen förvånad och chockad när min man knäböjde och bad om förlåtelse och för mig att acceptera honom tillbaka .. Jag är verkligen brist på uttryck, och jag inte ' Jag vet inte hur mycket jag ska förmedla min uppskattning till dig Präst Mompha, du är en Gud som skickas till mig och hela min familj .. Och nu är jag en glad kvinna än en gång

    E-post: chefpriestmompha@gmail.com
    WhatsApp: + 62-852-7546-3810

    SvaraRadera
  26. KONTAKTA EN STOR STAVA CASTER DR JOE FÖR ATT FÅ DIN EX LOVAR TILLBAKA VIA E-POST e-post: zionsolutioncentre@gmail.com eller whatApp nummer +44-7907-629903
    Jag heter Zoe Floris, jag tror aldrig att det någonsin kommer att finnas en lösning på mitt förhållandeproblem med min älskare. min älskare som heter Daan West kastade mig ut ur sitt hus och tog in en annan dam som han nu tycker är bäst för honom. tills jag en dag får ett telefonsamtal från en vän i staden om att min man ska träffa ett datum med en annan kvinna i stan, sa jag till henne att jag också är förvånad, för eftersom Daan West har lämnat mig tänker eller ringer han knappast mig. så efter några dagar ringde min vän Alice mig och berättade att hon har hittat en man som är väldigt mäktig, och att han är en stor herbalist från verkligen vet vi alla att afrikaner är välsignade med så mycket växtbaserade krafter som de använder för att hjälpa många människor, så han sa till mig att mannamnet är DR JOE att hon kommer att vidarebefordra sin e-postadress för mig så att jag kan kontakta honom för hjälp, så verkligen skickade hon mig e-postadressen DR JOE och jag kontaktade honom den trogna dagen . han mailade mig efter ett tag att min man kommer tillbaka till mig om jag bara tror på hans arbete, så efter 48 timmar får jag ett telefonsamtal från Daan West, och han började tigga att jag snälla skulle förlåta honom mot allt han hade gjort mot mig .. han bad mig att jag skulle bryta mitt hjärta och han lovar att aldrig släppa taget. nu planerar jag och Daan West att gifta sig så snart som möjligt. vi kommer tillbaka med den stora kraftfulla kärleksförtrollningen och förblindas med DR JOE-förtrollningen, vi är glada och glada. kontakta DR JOE på det här e-postmeddelandet: zionsolutioncentre@gmail.com eller whatsApp-nummer +44-7907-629903

    SvaraRadera