torsdag 19 november 2015

Infertility encouragement wall of fame!

 Som ofrivilligt barnlös stöter vi på en jädra massa skitråd, inte sant? Fru Infertil har ju rentav satt samman en lista över de värsta saker ofrivilligt barnlösa får höra. Den kan ni läsa här Topp 10 saker du inte ska säga till din ofrivilligt barnlösa vän.

Men - i konstruktivitetens tecken måste jag ju också lyfta på hatten och synliggöra alla de GRYMMA råd vi får under resans gång. Så, i detta inlägg ämnar jag spara på de små juveler jag springer på, och de juvelerna ramlar allt som oftast ur mina kära medsyskons munnar (fingrar) på instagram och i bloggar. Har du en sketig infertildag? Läs nedan! Och fyll på!!! Vad är det bästa råd du fått?
Jag vill tro att varje misslyckande stärker en i en position som kan vara avgörande längre fram i livet.

Orakel:
erixon_85 instagram.

Jag brukar fokusera på målet, känslan av att ha fått sitt barn. Då brukar känslan av att det var värt allt slit infinna sig och det blir lättare att hantera även denna stund. För mig funkar det att låna lycka från framtiden när jag inte kan hitta den i nutiden. Vi har pratat om adoption om vi inte lyckas på egen hand och det vilar en trygghet i att veta  att på något sätt kommer det ett barn till oss - och det kommer att vara exakt rätt lilla unge!
Orakel: sara_cecilia instagram

När jag ska förklara gör andra hur det känns att vara ofrivilligt barnlös brukar jag säga så här. Tänk att försöka få barn är som att klättra ett berg. Du börjar klättra men har ingen aning om hur långt det är till toppen. Vissa kommer till toppen snabbt, utan ansträngning. Ju längre du klättrar desto mer värker kroppen, det blöder och skaver. Ibland tappar man fotfästet och slår i hårt i marken. Man ligger där på marken och bestämmer sig för att börja klättra igen trots all alla ben i kroppen är brutna, man har blåmärken och sår överallt. När en nära vän blir gravid, som knappt börjat klättra, är det som att klättra förbi den men alla blåmärken, ge den en liten knuff så att den återigen tappar fotfästet och faller till marken och slår i hårt.

Orakel:
ulanderjo instagram
När dom där tankarna smyger sig på brukar jag påminna mig själv om att "ork" är en hard limit när det gäller infertilitet. Ungefär som styrka är för andra. Det finns en gräns för hur mycket man kan bära och när den gränsen är nådd så går det inte, inte ens lite, inte ens en sticka.
Orakel: mib0 instagram

 
UPPDATERAS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar